Baner eko soft 2023 bdo

Kolejne rewolucje w odpadach komunalnych - zmiana Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Large sejm rp00

Zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku z 28 listopada br. została przyjęta przez Sejm RP i skierowana do podpisu przez Prezydenta. Oznacza to, że w przeciągu 2-3 tygodni rozpocznie się kolejna rewolucja w zagospodarowaniu odpadów komunalnych. Zmiany czekają praktycznie każdego: mieszkańców, gminy, przedsiębiorców, firmy odbierające odpady komunalne, PSZOK-i, RIPOK-i itd.  

Zmiany w obowiązkach gmin

Wiele przepisów zostało doprecyzowanych, np. zapis, że gmina jest zobowiązana do budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów (RIPOK), lecz tylko, jeżeli obowiązek budowy takich instalacji wynika z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. Uszczegółowiono listę odpadów, jakie muszą zostać przyjęte przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK-i). Lista objęła m. in.: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory itp. oraz także odpady komunalne określone w odrębnych przepisach. Pod pojęciem odrębnych przepisów kryje się rozporządzenie, które ma określić szczegółowy sposób zbierania wybranych frakcji odpadów i zasady spełnienia wymogu selektywnego zbierania oraz rodzaje odpadów komunalnych, które będą podlegać obowiązkowi selektywnego zbierania. Uwzględniono także, że gmina może utworzyć PSZOK nie tylko samodzielnie, ale także wspólnie z inną gminą lub gminami.  

Nowe możliwości dla gmin

Dotychczas każda gmina mogła zdecydować, czy będzie odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (np.: firm). Od teraz gmina będzie mogła postanowić, by objąć systemem odbioru odpadów komunalnych tylko wybrane nieruchomości niezamieszkałe (np. szpitale, restauracje, hotele), a pozostałe nieruchomości niezamieszkałe wykluczyć z systemu. Ponadto zastrzeżono, że środki z opłat ponoszonych przez mieszkańców za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z funkcjonowaniem systemu. Mogą być jednak wykorzystane na prowadzenie edukacji ekologicznej w zakresie odpowiedniego postępowania z odpadami komunalnymi czy na usunięcie odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania (nielegalne wysypiska). 

Przetargi

Zgodnie z zapisami zmiany ustawy gminy będą mogły zawrzeć z przedsiębiorcą wybranym w drodze przetargu umowę tylko na odbieranie odpadów komunalnych lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych jednocześnie. Umowa dokładnie określi instalację lub instalacje, w tym regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych, do których odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, jest zobowiązany je przekazać. W przypadku niewielkich ilości odebranych frakcji selektywnych, które nie muszą trafić do RIPOK-u, możliwe będzie wskazanie w umowie podmiotu zbierającego te odpady.

Zmiany dla mieszkańców

W przypadku, gdy w danym miesiącu mieszkaniec wyprowadzi się z danej gminy, to opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza w gminie, w której dotychczas mieszkał. W nowym miejscu zamieszkania – zapłaci dopiero od początku następnego miesiąca. Dodatkowo, w przypadku, gdy zostanie uchwalona nowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, mieszkańcy nie będą musieli składać nowej deklaracji (tak jak było to dotychczas). Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sam naliczy nową opłatę i zawiadomi właścicieli nieruchomości o jej wysokości.

Zmiany dla przedsiębiorców

Zmiany czekają również wybranych właścicieli nieruchomości niezamieszkałych. W przypadku hoteli opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie można obliczyć na podstawie ilości zużytej wody z danej nieruchomości. Dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe (lub inne nieruchomości wykorzystywane do celów rekreacyjno-wypoczynkowych) rada gminy uchwali stawkę ryczałtową za rok. Łatwiej będzie także osobom, które prowadzą biura w budynku mieszkalnym. Będą mogli oni płacić opłatę w takiej samej wysokości, jak mieszkańcy danego budynku.  Doprecyzowano również, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi to iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników na odpady oraz stawki opłaty ustalonej przez gminę. Jeżeli więc mieszkaniec zadeklaruje posiadanie dwóch pojemników na odpady, a w rzeczywistości wypełniać odpadami będzie tyko jeden, to i tak ponosi opłatę za dwa pojemniki. 

Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Nowością są maksymalne stawki opłat za odpady komunalne. Będą one ustalane na podstawie tzw. przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego, ustalanego przez GUS. Maksymalne stawki będą różnić się w zależności od wybranej metody obliczania opłaty. Rada gminy będzie mogła określić wyższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami, jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Nie będą mogły być jednak wyższe niż maksymalne stawki opłat, które wynoszą odpowiednio dwukrotność maksymalnej stawki opłaty określonej dla zbierania i odbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny. Co więcej, ustalono, że kwota za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie będzie podlegała zaokrągleniu.

Sprawozdawczość

Bardzo istotna zmiana czeka podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Dotychczas taki przedsiębiorca składał sprawozdanie kwartalne; nowe przepisy wprowadzają jednak obowiązek składania sprawozdań półrocznych. Co ważne podmioty, które obliczają osiągnięte poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji będą umieszczać te poziomy w ostatnim sprawozdaniu składanym za dany rok. W sytuacji, gdy w danym półroczu przedsiębiorca nie odbierze odpadów komunalnych z terenu gminy, składać będzie sprawozdanie zerowe. Dotychczas taka praktyka była już stosowana, natomiast nie było to ujęte w obowiązującej ustawie. 

Nowe obowiązki PSZOK-ów

Zmiana ustawy przewiduje wiele zapisów dotyczących bezpośrednio PSZOK-ów. Przede wszystkim, z uwagi na liczne nieporozumienia, ustalono że od PSZOK-u nie wymaga się uzyskania wpisu do rejestru. Z założenia PSZOK jest posiadaczem odpadów prowadzącym zbieranie odpadów, czyli musi posiadać zezwolenie na zbieranie odpadów. Co istotne, podmiot prowadzący PSZOK będzie zobowiązany do sporządzenia rocznego sprawozdania, które ma być przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy. Zawartość sprawozdania będzie niemal identyczna do sprawozdania składanego przez podmiot odbierający odpady komunalne - jeśli chodzi o masy poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych, papieru, metali, szkła, tworzyw sztucznych itp. (z wyłączeniem zmieszanych odpadów komunalnych). 

Nowe obowiązki RIPOK-ów

Prowadzący RIPOK lub zastępczy RIPOK będzie miał obowiązek przekazywania odbierającym odpady komunalne lub gminom, z którymi ma zawarte umowy, informacji o odpadach przekazanych mu przez nich, które poddał procesowi przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub odzysku innymi metodami lub przekazał w tym celu innemu posiadaczowi odpadów. RIPOK będzie miał prawo przekazać te informacje w postaci średniego procentowego wskaźnika osiągniętego dla całej instalacji. Informacje te RIPOK będzie przekazywał dwa razy do roku (za pierwsze półrocze – do 15 lipca, za drugie – do 15 stycznia) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz raz do roku (w terminie do dnia 15 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy) gminie.

Kary, nowe rozporządzenia i przepisy przejściowe

Zmienione zostaną także zasady naliczania kar pieniężnych za złożenie nierzetelnych sprawozdań. Pierwsza kara będzie wynosiła od 200 do 500 zł, natomiast druga kara – za nieuzupełnienie i niewprowadzenie korekty do sprawozdania, będzie już wynosiła od 500 do 5.000 zł. Zmiana ustawy wymusi także stworzenie kilku nowych oraz modyfikacji obecnie obowiązujących rozporządzeń. Określone zostaną m.in.: wzory półrocznego sprawozdania składanego przez podmiot odbierający odpady komunalne oraz rocznego sprawozdania składanego przez PSZOK. Do czasu wydania nowych rozporządzeń obowiązywać będą dotychczasowe wzory. Zmiany nie obejmą sprawozdawczości za rok 2014. Ponadto w gminy będą musiały uaktualnić uchwalone regulaminy utrzymania czystości i porządku w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

 

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia. 

 

Zapraszamy do zapoznania się z treścią zmiany ustawy:

http://orka.sejm.gov.pl/opinie7.nsf/nazwa/2377_u/$file/2377_u.pdf

 

Źródło: orka.sejm.gov.pl

Zdjęcie: wikipedia.org

Newsletter