Baner eko soft 2023 bdo

GOŚĆ

23 styczeń 2013 o 12:43


Witam Państwa;



Jestem pracownikiem w firmie spedycyjnej. Naszym głównym obszarem działalności jest spedycja morska, ale mamy również klientów (ostatnio coraz więcej) którzy eksportują odpady i których obsługujemy również w zakresie transportu drogowego lub kolejowego. Jako, że nasza firma nie posiada własnych środków transportowych, do tej poty korzystaliśmy z przewoźników posiadających zezwolenia na transport odpadów. Są to odpady z zielonej listy, głównie odpady plastikowe oraz mosiądz.



 



Jednak tych transportów jest coraz więcej i zaczynam zastanawiać się, nad uzyskaniem zezwolenia dla firmy w której pracuję.



Zdążyłem już wstępnie zapoznać się  z tematem uzyskiwania pozwoleń (również dzięki stronie eko-akademia.pl), jednak jest kilka nieścisłości, które chciałbym wyjaśnić.



Będę zatem wdzięczny za odpowiedź na poniższe pytania:




  1. Korzystając z blogu http://eko-akademia.pl/2012/03/transport-odpadow-bez-wlasnych-srodkow-transportu/



Zrozumiałem dwie sytuacje, według których można uzyskać pozwolenie:




  1. Zezwolenie na transport musi posiadać przewoźnik wykonujący usługę transportu


  2. Zezwolenie na transport musi posiadać posiadacz odpadu



Nasza firma jest firmą spedycyjną, bez własnych środków transportu, przyjmującą zlecenie od posiadacz...

F4odpowiedz

GOŚĆ

25 styczeń 2013 o 10:43


Tak, wydaje się to być jednoznaczne.



Dziękuję Panie Karolu za odpowiedzi.

F4odpowiedz

Karol

Liczba postów: 63

Od: 19.03.2017

24 styczeń 2013 o 12:21


1.



Uściślenie, tak żeby operować poprawnymi zwrotami - nie ma pozwolenia na transport - jest zezwolenie na transport. Różnica nie wielka ale w prawie środowiskowym znacząca.



2. 



Eko-Akademia sformułowała poniższe stwierdzenie prawidłowo:



"



1) Pan (albo Pana spółka, jeżeli jest spółką prawa handlowego) na podstawie umowy zleca usługę transportu odpadów firmom posiadającym zezwolenie na transport odpadów; wówczas Pan (Pana spółka) nie musi mieć zezwolenia na transport odpadów;



2) Pan (albo Pana spółka, jeżeli jest spółką prawa handlowego) na podstawie umowy wynajmuje środki transportu (z kierowcami albo bez) od firm, które nie muszą posiadać zezwolenia na transport odpadów; wówczas Pan (Pana spółka) musi mieć zezwolenie na transport odpadów.



"



Zezwolenie na transport musi posiadać zatem ta firma, która faktycznie fizycznie wiezie odpad bez względu na to czy pojazdem swoim, czy pojazdem wypożyczonym (dzierżawionym etc.).



Z pewością dla Pana firmy bardziej opłacalna może okazać się opcja wynajęcia pojazdów i uzyskanie własnego zezwolenia na transport co nie zawsze jest takie proste z strony proceduralnej. 



Urząd wydaje zezwolenie na transport jeżeli spełni się okreslone warunki w tym m.in. posiada (ma prawo do użytkownia) odpowiednio wyposażone pojazdy do przewozu konkretnych odpadów. 



Z doświadczenia wiem, że wiele zależy od podejśc...

F4odpowiedz

GOŚĆ

24 styczeń 2013 o 13:35


Witam Panie Karolu, przedstawię się, jestem Robert.



Dziękuję za odpowiedź, sprostowanie.



Sytuacja opisana na blogu Eko-Akademia odpowiadając tymi dwoma rozwiązaniami opisuje sytuację charakterystyczną dla posiadacza  odpadu.



W moim przypadku sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana, ponieważ moja firma nie jest posiadaczem odpadu. Jako firma spedycyjna, otrzymujemy zlecenie spedycyjne na obsługę transportową, celną, portową itp, natomiast do samego transportu wykorzystujemy przewoźników posiadających zezwolenie, ale nie na zasadzie wypożyczenia, czy dzierżawienia środków transportu, ale na zasadzie zlecenia transportowego. My nie wypożyczamy od przewoźników środków transportu, tylko zlecamy im przewóz. Wielu przewoźnikom - niestety jest to dosyć uciążliwe, bo nie zawsze ci, którzy mają zezwolenie, mają swoje samochody w pobliżu miejsca załadunku. Dlatego moim zamiarem jest uzyskanie zezwolenia i pod jego "osłoną" zlecać transport tym, którzy takowego nie posiadają.



Będę wdzięczny za Pana komentarz Panie Karolu.



Napisałem również w tej sprawie do Ministerstwa Środowiska, Departamentu Gospodarki Odpadami.

F4odpowiedz

Karol

Liczba postów: 63

Od: 19.03.2017

24 styczeń 2013 o 16:49


Nie bardzo rozumiem, jakie znaczenie ma tu kwestia bycia posiadaczem odpadu czy nie.Podmiot świadczący tylko usługę transportu nigdy nie jest posiadaczem odpadu. Jego rolą jest tylko transport i przekazanie odpadu do miejsca wskazanego przez przekazującego ten odpad. W takim przypadku moim zdanie ustawa wyraźnie stwierdza zezwolenie musi posiadać ten kto fizycznie wiezie odpad - wykonuję tę usługe. 

F4odpowiedz

Karol

Liczba postów: 63

Od: 19.03.2017

06 czerwiec 2013 o 13:13


No rejestru gdzie będą zgłaszać się transportujący odpady jeszcze nie ma więc obowiązują przepisy w tym zakresie poprzedniej ustawy. Pamietam, że takie decyzję były wtedy wydawane na zbieranie i transport razem. 



Nie jestem prawnikiem, żeby rozstrzygać definitywnie, ale jeżeli wnioskujemy teraz o wydanie nowego zezwolenia na zbieranie to możemy tam zawrzeć również transport. Nie sądzę by udało się to zrobić próbując zmienić samo istniejące już zezwolenie zbieranie tak, aby rozszerzyć je o transport. 



Z doświadczenia wiem, że te przepisy przejściowe są czasem dość różnorako traktowane przez urzedy, więc ja bym proponował zasięgnąć opini urzędu właściwego dla Pana / Pani przypadku. 

F4odpowiedz

GOŚĆ

06 czerwiec 2013 o 12:15


Witam, czy w obecnym stanie prawnym zezwolenie na transport  i na zbieranie można wydac w jednej decyzji???

F4odpowiedz

Karol

Liczba postów: 63

Od: 19.03.2017

07 listopad 2013 o 16:05



GOŚĆ ostatni post:


"Witam,



mam też pytanie w sprawie transportu odpadów. Moja firma zbiera i segreguje odpady, ale czasem zdarzy się że tylko transportujemy dla kogoś odpady. Na wszystkie te odpady mamy KPO. Pytanie, co z KPO odpadów, które tylko transportujemy (te na których podbjamy się w środkowej rubryce)? Czy wystarczy, że je zbieramy, czy musimy te ilości wykazywać w jakiś raportach (marszałek, obsługiwane gminy)? Będę wdzieczny za pomoc! "






W klasycznym sprawozdaniu odpadowym do marszałka (tym składanym do 15 marca) nie składa się informacji ilościach odpadów transportowanych więc w tym zakresie nic się nie raportuje.



 



Pytanie czy te transportowane odpady to są odpady kumunalne odebrane od właścicieli nieruchomości, jeżeli tak to już należy prowadzić sprawozdawczość kwartalną do gmin. 

F4odpowiedz

GOŚĆ

06 listopad 2013 o 14:35


Witam,



mam też pytanie w sprawie transportu odpadów. Moja firma zbiera i segreguje odpady, ale czasem zdarzy się że tylko transportujemy dla kogoś odpady. Na wszystkie te odpady mamy KPO. Pytanie, co z KPO odpadów, które tylko transportujemy (te na których podbjamy się w środkowej rubryce)? Czy wystarczy, że je zbieramy, czy musimy te ilości wykazywać w jakiś raportach (marszałek, obsługiwane gminy)? Będę wdzieczny za pomoc! 

F4odpowiedz

GOŚĆ

03 luty 2015 o 09:11


Witam



Gdzie można uzyskać takie zezwolenie na przewóz na odpady . Jako firma transportowa

F4odpowiedz

GOŚĆ

03 luty 2015 o 13:49


Pozwolenie na transport wydaje Urząd Miasta -STAROSTA.



Trzeba wypełnic wniosek i podać jakie kody będą transportowane wnieść opłatę i czekać na dezyzję. 



Pozdrawiam

F4odpowiedz
Nowa odpowiedź
Jeśli chcesz odpowiedzieć bezpośrednio na wybraną wypowiedź, kliknij opcję „odpowiedz” lub „cytuj” na dole każdego posta

Newsletter